انتخاب رشته در دبیرستان

شاخه نظری
  شاخه نظری در مقطع تحصیلی متوسطه آموزش و پرورش شامل چهار رشته ریاضی - فیزیک، ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی و علوم و معارف اسلامی است. حدود 52 واحد از درس‌های این شاخه، (زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی، زبان خارجی) در همه رشته‌ها به صورت مشترک و بیشتر در پایه‌های اول و دوم مقطع تحصیلی متوسطه ارایه می‌شود. درس‌های اختصاصی این شاخه در تمامی رشته‌ها حدود 44 واحد است که بیشتر در پایه سوم ارایه می‌شود (دروس دیفرانسیل، هندسه، گسسته، فیزیک و شیمی برای رشته ریاضی فیزیک، دروس ریاضی، فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی و زیست‌شناسی برای رشته علوم تجربی و دروس ریاضی، اقتصاد، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و روانشناسی برای رشته علوم انسانی)، مراکز و واحدهای آموزشی مربوط به این شاخه «دبیرستان» نامیده می‌شوند.

  رشته ریاضی - فیزیک: 
دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته ریاضی - فیزیک باید قدرت درک، فهم و تجزیه و تحلیل بالایی در دروس ریاضی، فیزیک و شیمی داشته و پایه درسی آنها در دروس نامبرده قوی باشد. دانش‌آموز این رشته از صرف ساعت‌ها وقت برای حل مسایل ریاضی خسته نمی‌شود و به کشف حقایق علوم فیزیک و شیمی پیرامون اطراف زندگی خود عشق می‌ورزد. همچنین دانش‌آموز این رشته با مباحثی چون نامعادلات، معادله درجه دوم، تابع درجه دوم، لگاریتم، تصاعد عددی، تصاعد هندسی، تابع و انواع آن مجانب، حد و پیوستگی، مشتق و کاربرد مشتق، انتگرال، مثلثات در درس ریاضی و مبحث حرکت‌شناسی، دینامیک، نوسان، موج، صوت، موج الکترومغناطیس، فیزیک اتمی، الکتریسته ساکن، دما، گرما، فشار، گازها، نور در درس فیزیک و مبحث شیمی آلی، شیمی معدنی و... در درس شیمی آشنا می‌شود که علاقه و قدرت یادگیری وی در این دروس از نکات حائز اهمیت است. دانش‌آموزان این رشته می‌توانند در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود در رشته‌های فنی و مهندسی ادامه دهند.

 رشته علوم تجربی:
دانش‌آموز علاقه‌مند به رشته علوم تجربی باید پایه و بنیه علمی قوی در دروس زیست‌شناسی و زمین‌شناسی داشته و به‌راحتی از پس مسایل ریاضی، فیزیک و شیمی برآید. در این رشته از مباحث اصلی دروس زیست‌شناسی می‌توان به زیست‌شناسی و بهداشت محیط، زیست گیاهی، زیست جانوری، زیست سلولی مولکولی و... اشاره کرد که علاقه و قدرت یادگیری وی در این مباحث از نکات حائز اهمیت است. دانش‌آموز این رشته می‌تواند پس از اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و... ادامه دهد. 

  رشته علوم انسانی: 
دانش‌آموز در این رشته با دروس اصلی از قبیل اقتصاد، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و روانشناسی آشنا می‌شود و باید فردی منطقی بوده و نظریاتش مستند به دلیل و مدرک بوده و ظرفیت بالایی داشته باشد تا در بمباران مسایل روزمره گیج نشده و عمق ارتباط داشته باشد تا بفهمد که مردم جامعه‌اش به چه فکر می‌کنند و نیازهای آنها چیست؟ علاوه بر این قابلیت تجزیه و تحلیل مسایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را داشته باشد. همچنین باید به تحقیق‌های نظری و عملی علاقه‌مند باشد یعنی از یکسو نظریه‌های متفاوتی را مطالعه کرده (اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی) و آنها را مورد نقد و تحلیل قرار دهد و از سوی دیگر بین مردم جامعه رفته و به تحقیق‌های میدانی علاقه‌مند باشد. دانش و بینش ریاضی در این رشته بسیار مهم است. یعنی دقیق فکر کردن و دقیق اندیشیدن در پژوهش‌ها حساس و مهم است. دانش‌آموز این رشته می‌تواند پس از اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود در رشته‌های مختلف علوم انسانی ادامه دهد.


 رشته علوم و معارف اسلامی: 
دانش‌آموز در این رشته با دروس و مباحث اصلی از قبیل اصول فقه، معارف اسلامی، تفسیر قرآن، اخلاق اسلامی، مبادی العربیه، آشنایی با قرآن و... آشنا می‌شود و باید به زبان و ادبیات عرب مسلط بوده و به آن علاقه‌مند باشد چرا که برای ورود به وادیه قرآن و حدیث و مطالعه تاریخ و تمدن کشورهای مسلمان و کتب عرفانی و فلسفه اسلامی و یا تحقیق و مطالعه بر روی فقه و مبانی حقوق اسلامی، آشنایی با زبان عربی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. همچنین دانش‌آموز این رشته می‌تواند پس از اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود در رشته‌های زبان و ادبیات عربی، الهیات و معارف اسلامی (گرایش‌های علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، ‌فلسفه و حکمت اسلامی، ادیان و عرفان)، رشته‌های دانشکده علوم قرآنی (تفسیر قرآن مجید، فنون قرائت و تلاوت و کتابت قرآن مجید)، معارف اسلامی و علوم سیاسی، معارف اسلامی و حقوق و... ادامه دهد. 

نحوه‌ی ادامه‌ی تحصیل فارغ‌التحصیلان شاخه‌ی نظری، مقطع متوسطه‌ی آموزش و پرورش
دانش‌آموزان سال سوم مقطع تحصیلی متوسطه (شاخه‌ی نظری در رشته‌های مختلف)، پس از دریافت مدرک دیپلم می‌توانند با گذراندن مقطع پیش‌دانشگاهی در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های دولتی و آزاد، جهت ادامه‌ی تحصیل در مقاطع مختلف رشته‌های دانشگاهی شرکت کنند (در زیر جدول رشته‌هایی که هر یک از دانش‌آموزان علاقمند می‌توانند در سطوح بالاتر آموزش و پرورش (مقاطع مختلف دانشگاهی) به تحصیلات خود ادامه دهند، به تفکیک گروه‌های آزمایشی آورده شده است.

2- شاخه‌ی کار و دانش شاخه‌ی کار و دانش در مقطع تحصیلی متوسطه‌ی آموزش و پرورش شامل سه زمینه‌ی صنعت، خدمات و کشاورزی است و هر زمینه دارای یک یا چند گروه و هر گروه دارای یک یا چند رشته‌ی اصلی است و هر رشته دارای یک یا چند رشته‌ی مهارتی است. درس‌های عمومی و انتخابی رشته‌های مهارتی این شاخه حدود 53 واحد و حدود 43 واحد به درس‌های مهارتی اختصاص دارد.مراکز و واحد‌های آموزشی مربوط به این شاخه «هنرستان کار دانش» نامیده می‌شوند.

3-شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای در مقطع تحصیلی متوسطه‌ی آموزش و پرورش شامل سه زمینه‌ی صنعت، خدمات و کشاورزی است و هر زمینه دارای چندین رشته می‌باشد. 58 واحد از درس‌های این شاخه در همه‌ی رشته‌ها به صورت مشترک ارائه می‌شود و درس‌های اختصاصی برای هر رشته حداکثر 39 واحد است. مراکز و واحد‌های آموزشی مجری این شاخه «هنرستان» و دانش‌آموزان آن «هنرجو» و دبیران تخصصی آن «هنر‌آموز» نامیده می‌شوند. از اهداف اصلی شاخه‌ی فنی‌ و حرفه‌ای، استقلال فکری و ایجاد زمینه‌ی خلاقیت و نوآوری، شناخت بهتر استعداد و علاقه‌ی هنرجویان و ایجاد زمینه‌ی مناسب برای هدایت آنان به سمت اشتغال، مفید است.

نحوه‌ی ادامه‌ی تحصیل هنرجویان فارغ‌التحصیل شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای هنرجویان سال سوم مقطع تحصیلی متوسطه (شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای در رشته‌های مختلف)، پس از دریافت مدرک دیپلم می‌توانند جهت ادامه‌ی تحصیل در سطوح بالاتر (دانشگاهی) به طریق ذیل اقدام کنند:
● بدون گذراندن دوره‌ی پیش‌دانشگاهی، در آزمون سراسری دوره‌ی کاردانی پیوسته شرکت کرده و پس از احراز قبولی، در یکی از آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور، ادامه‌ تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند. 
● بدون گذراندن دوره‌ی پیش‌دانشگاهی، در آزمون ورودی آموزشکده‌های وابسته به دانشگاه جامع علمی- کاربردی شرکت کرده و پس از احراز قبولی، ادامه‌ تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند. 
● بدون گذراندن دوره‌ی پیش‌دانشگاهی، در آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کرده و پس از احراز قبولی، در دوره‌ی کاردانی پیوسته ادامه‌ تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.
● در آزمون تغییر رشته‌ی یکی از دوره‌های پیش‌دانشگاهی هنر، علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی شرکت کرده و پس از احراز قبولی، دوره‌ی مذکور را گذرانده و سپس با دریافت مدرک پیش‌دانشگاهی از طریق آزمون سراسری دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند. 
● فارغ‌التحصیلان تعدادی از رشته‌های کاردانی پیوسته‌ی فنی و حرفه‌ای که دوره‌ی کارشناسی ناپیوسته‌ی رشته‌ی تحصیلی آنان مصوب شده است، می‌توانند در آزمون ورودی مربوط شرکت کرده و پس از احراز قبولی، در دانشگاه‌های طرف قرارداد وزارت آموزش و پرورش ادامه تحصیل داده و موفق به کسب مدرک کارشناسی شوند.
● کلیه‌ی فارغ‌ التحصیلان دوره‌ی کاردانی پیوسته، می‌توانند بدون گذراندن دوره‌ی پیش‌دانشگاهی در آزمون سراسری دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی شرکت کرده و پس از احراز قبولی، ادامه تحصیل دهند.

ماده 108 : ملاکهای هدایت تحصیلی
الف: نمرات دوره راهنمایی تحصیلی وپپایه اول متوسطه دانش آموز برابر نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی ( به میزان 50 امتیاز)
ب: نظر مشاور براساس بررسیهای مشاوره ای(به میزان50 امتیاز)       
ماده 109:ضوابط مربوط به نمرات درسی رشته ها وشاخه های مختلف:

شرایط هر رشته :
 
رشته ریاضی فیزیک
 مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هریک از درسهای ریاضی وعلوم تجربی در سه پایه در دوره راهنمایی تحصیلی،بدون ضریب کمتر از 30 نباشد.
 نمره درس ریاضی(1)(پایه اول) دردوره متوسطه حداقل 12 باشد ودرس فیزیک(1) وآزمایشگاه را باموفقیت( کسب حداقل نمره 10)  گذرانده باشد.
 مجموع نمرات درسهای مرتبط با رشته در دوره راهنمایی وپایه اول دوره متوسطه باید حداقل 96 باشدویا به عبارت دیگر معدل درسهای مرتبط بارشته از 12 کمتر نباشد. البته مدارس معمولا معدل های بالای 16 را برای این رشته می پذیرند. 
  
رشته علوم تجربی:
کسب حداقل نمرهٔ ۱۰ در دروس ریاضی (۱)، شیمی (۱) وآزمایشگاه و علوم زیستی و بهداشت است. ضمن اینکه نمره یکی از دروس نام برده بایستی حداقل ۱۲ باشد و جمع نمرات دورهٔ راهنمایی تحصیلی دروس ریاضی و علوم تجربی دانش آموز در سه سال (اول، دوم و سوم) بایستی حداقل ۳۰ باشد.
 مجموع نمرات درسها مرتبط با رشته در دوره راهنمایی وپایه اول دوره متوسطه باید حداقل 108 باشد یا به عبارت دیگر معدل درسهای مرتبط با رشته از 12 کمترنباشد.   

رشته ادبیات وعلوم انسانی:
 مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هریک از درسهای ادبیات فارسی (معدل درسهای فارسی،دستور، املا وانشا) وعربی درسه پایه در دوره راهنمایی تحصیلی، بدون ضریب کنتر از30نباشد.
 در درسهای ادبیات فارسی(1)،زبان فارسی(1)، عربی(1) ومطالعات اجتماعی پایه اول متوسطه نمره حداقل 10 راکسب کرده باشدونمره درس ادبیات(معدل نمرات درسهای ادبیات فارسی(1) وزبان فارسی(1) حداقل 12 باشد. 3-3- مجموع نمرات درسهای مرتبط بارشته در دوره راهنمایی پایه اول دوره متوسطه باید حداقل108 باشد یابه عبارت دیگر معدل درسهای مرتبط بارشته از 12 کمتر نباشد. 
  
رشته علوم ومعارف اسلامی
 مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هری از درسهای ادبیات فارسی(معدل درسهای فارسی،دستور،املاوانشا) و عربی درسه پایه دردوره راهنمایی تحصیلی،بدون ضریب کمتر از30نباشد.
 دردرسهای ادبیات فارسی(19،زبان فارسی(1)،(که معدل آنها بعنوان نمره درس ادبیات در نمون برگ ثبت میشود) عربی (1) وتعلیمات دینی وقرآن(1) نمره حداقل 10راکسب کرده باشد و حداقل دریکی از دودرس عربی(1) یا تعلیمات دینی وقرآن(1) نمره 12 اخذ کرده باشد.
 مجموع نمرات درسهای مرتبط بارشته در دوره راهنمایی وپایه اول دوره متوسطه باید حداقل 108 باشد یابه عبارت دیگر معدل درسهای مرتبط با رشته از 12 کمتر نباشد.
 
شاخه فنی وحرفه ای:
 مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هریک ازدرسهاریاضی،علوم تجربی وحرفه وفن درسه پایه دردوره راهنمایی بدون ضریب   کمتر از30 نباشد.
 در دوره متوسطه از درس ریاضی(1)نمره حداقل10 واز درس کارگاه خود اتکائی نمره حداقل12 کسب کرده باشد چنانچه نمره درس کارگاه خوداتکایی دانش آموز کمتر از 12 باشد درهدایت تحصیلی وی منظور نمیشود.
 مجموع نمرات درسهای مرتبط با شاخه، در  دوره راهنمایی وپایه اول دوره متوسطه باید حداقل 132 باشد ودر صورت عدم انتخاب یا حذف درس کارگاه خوداتکایی حداقل 120 باشد.
یابه عبارت دیگر معدل درسهای مرتبط باشاخه از 12 کمتر نباشد.   

شاخه کارودانش : 
 مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هریک از درسهای حرفه وفن وهنر،درسه پایه در دوره راهنمایی بدون ضریب کمتر از 30  نباشد.
 در دوره متوسطه از درس کارگاه خوداتکای نمره حداقل 10 کسب کرده باشد. چنانچه نمره درس کارگاه خوداتکایی دانش آموز کمتر از 10 باشد در هدایت تحصیلی وی منظور نمی شود.
 مجموع نمرات درسهای مرتبط با شاخه دردوره راهنمایی و پایه اول متوسطه دانش آموز درصورت انتخاب درس کارگاه خوداتکایی حداقل 70 و درصورت عدم انتخاب و یا حذف درس کارگاه خود اتکایی حداقل 60 باشد یا به عبارت دیگر معدل درسهای مرتبط با شاخه از10 متر نباشد.
 دانش آموز برای ورود به برخی از رشته های مهارتی در شاخه کاردانش علاوه بر احراز شرایط فوق الذکر باید ضوابط خاص رشته( درمحدوده درسهای پایه اول) راکه معاونت آموزشی تعیین میکند کسب کند.

/ 0 نظر / 27 بازدید